📚
Managementsimulaties
business games zijn effectiever dan vele andere werkvormen

Managementsimulaties

Een business game is dé manier om studenten de theorie toe te laten passen in een veilige omgeving. Met het professioneel inzetten en integreren van business games in uw opleidingsprogramma worden de leerdoelen bereikt en wordt leren weer leuk en interactief. Het is een feit dat business games effectiever zijn dan presentaties en veel andere werkvormen en toegepast als blended learning een optimale leeraanbod voor de student. Tijdens de Docentendag highlighten we twee business games uit het huidige aanbod, maar maatwerk is ook mogelijk.

The Chocolate firm

The Chocolate firm

The Chocolate Firm is de meest moderne en complexe managementgame van Edumundo. De simulatie is geschikt voor laatste jaars studenten. Dit alles met een complexe en gedegen theoretische onderbouwing. Deelnemers ervaren concreet de consequenties als ze bijvoorbeeld de kwaliteit van de chocolade wijzigen. Blijven consumenten de chocolade dan nog kopen? Welke nieuwe markten boor ik aan? Hoe veranderen de kostenniveaus? En welke wijziging in de prijs moet dit hebben?

Strategie en feedback heeft extra aandacht gekregen in deze business game. Het marktmodel is opgedeeld in drie segmenten. Zo krijgen de studenten inzicht in de consequenties van de gekozen strategie en het gevoerde beleid. Per beslissingsgebied wordt aangegeven welke vragen studenten zichzelf moeten stellen om de juiste afweging te maken.

MyMarketingExperience
2 3

MyMarketingExperience

In de marketing simulatie ‘My Marketing Experience’ vormen deelnemende teams de verantwoordelijke marketing afdeling van een spijkerbroekenmerk. Het spel wordt aangeboden in meerdere rondes, waarin de deelnemers strategische en tactische beslissingen moeten nemen. De inhoud van die beslissingen is gebaseerd op met de auteur vastgestelde inhoudelijke onderwerpen, de zogenaamde 7 P’s. Bovendien moeten de deelnemers constant alert zijn en reageren op veranderende marktomstandigheden, nieuwsberichten en invloeden van de concurrent. Het rekenmodel achter deze simulatie is zeer ingenieus: beslissingen van de deelnemende teams worden tegen elkaar uitgespeeld. Er is dus geen vast correct pad en je speelt niet tegen een computer, maar echt tegen andere mensen.

Wanneer de simulatie afgelopen is, zal de deelnemer een automatisch gegenereerd marketingplan krijgen, gebaseerd op alle strategische beslissingen genomen in alle voorgaande rondes. Dit marketingplan kan door de docent of trainer worden beoordeeld. Bovendien, ontvangen de studenten een digitaal tekstdocument dat alle toepasbare theorie op de simulatie beschrijft.